GÜNDEM

‘Sema Gösterisi, Eğlence Etkinliklerinde Yapılmaz’

Kültür ve Turizm Bakanlığı Konya Türk Tasavvuf Müziği Topluluğu Müdürü Özhan Gültepe, sema ayinlerinin, restoranlar, düğünler ve eğlence gibi etkinliklerde yapılmasını doğru bulmadıklarını ifade etti.

Abone Ol

Sema, sadece bir gösteri ya da eğlence amacı taşımamakta, bunun yerine derin bir manevi anlam ve hedef içermektedir. Gültepe, semanın aslında Allah’a ulaşmayı ve onu anmayı amaçlayan bir ibadet olduğunu vurguladı ve bu tür manevi ritüellerin nerede ve nasıl yapılacağına dair önemli hassasiyetler olduğunu belirtti.

Sema ve Amacı: İbadet, Gösteri Değil

Sema, Mevlevi tarikatının en önemli ritüellerinden biri olup, sadece fiziksel bir hareketten ibaret değildir. Gültepe, semanın temel amacının Allah’ı anmak ve ona ulaşmak olduğunu, bu sebeple sema yapmanın belirli bir niyet ve hazırlık gerektirdiğini açıkladı. Mevlevi dervişleri için sema, bir ibadet olarak kabul edilir ve bu yüzden semanın yapıldığı yerin ve ortamın büyük önemi vardır.

Gültepe, semanın gösteri haline getirilmesinin yanlış olduğunu, çünkü semanın sadece zahiren değil, derin bir manevi duygu ile yapılması gerektiğini söyledi. “Semanın amacı, Allah’a ulaşmak ve bu yolda vesile olmaktır. Her ortamda ve her durumda sema yapılması uygun değildir” diyen Gültepe, semanın belirli bir usul ve niyetle yapılması gerektiğini vurguladı.

Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın Genelgesi ve Yasal Düzenlemeler

Gültepe, Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın bu konuda bir genelge yayınladığını belirterek, semanın yapılacağı yerler konusunda belirli kurallar ve yasaklar olduğunu söyledi. Bakanlığın genelgesi, semanın nerelerde yapılmasının uygun olduğuna dair açık bir düzenleme getirmektedir. Ancak, Gültepe, bu kurallara pek fazla uyulmadığını gözlemlediklerini de ifade etti.

Bakanlığın genelgesine rağmen, semanın bazı restoranlar, düğün salonları ve eğlence yerlerinde gösteri olarak yapılması, Gültepe’ye göre semanın özünden sapmak anlamına gelmektedir. Bu tür etkinliklerin, semanın manevi derinliğini ve amacını zedelediği düşünülmektedir. Gültepe, semanın sadece fiziksel bir gösteri değil, bir içsel yolculuk olduğunu ve bu yolculuk için özel bir atmosferin gerektiğini söyledi.

Semanın Hikmeti ve Manevi Derinliği

Mevlevilikte sema, sadece bir fiziksel hareket değildir. Gültepe, semanın manevi anlamını şu şekilde açıkladı: “Zerreden kürreye kadar her şey döner. Atomlar, felekler, yıldızlar, gezegenler, evrendeki her şey dönmektedir. Semanın derin anlamı, bu dönüşün hikmetini ve sırrını keşfetmektir. Mevlevi dervişleri, sema yaparak bu dönüşün sırrını yaşarlar ve bu dönüş, sadece bedensel bir hareket değil, ruhsal bir yolculuğa dönüşür.” Gültepe’ye göre sema, bir duygu ve düşüncenin bir araya geldiği, bedensel hareketin ötesinde bir deneyimdir.

Kelime anlamı olarak "sema", "duymak" anlamına gelir, ancak burada kast edilen duyum, sıradan bir algı değildir. Semadaki duyuş, manevi bir hissiyatla, ilahi bir anlayışla yapılan bir duyumsamadır. Bu manevi coşku ve vecde hali, sema yapan kişinin ruhunda derin bir uyanışa yol açar. Sema, bir anlamda insanın bedenini ve ruhunu birleştirerek, ilahi bir coşkuyla kendini dönmeye ve bu döngüde Tanrı’ya ulaşmaya adamasıdır.

Sema Bir Gösteri Değil, İbadettir

Gültepe, semanın sadece bir gösteri olarak yapılmasının doğru olmadığını, çünkü semanın her yönüyle manevi bir anlam taşıyan bir ibadet olduğunu söyledi. Sema ayinleri, tasavvuf ve Mevlevilikte derin bir içsel yolculuk ve Allah’a ulaşma çabasıdır. Bu sebeple, sema ayinlerinin restoranlar, düğünler ya da eğlence etkinliklerinde yapılmasının, hem manevi anlamını kaybettirdiğini hem de bu yüksek değerlere saygısızlık oluşturduğunu belirtti.

Mevlevi dervişlerinin yaşadığı sema, bir anlamda kainatın döngüsünü anlayışla kabul etmek ve ruhsal bir olgunlaşma sürecine girmektir. Bu anlamlı ve derin ritüelin her ortamda yapılması, onun kutsal amacına zarar verebilir. Bu bağlamda, semanın doğru bir şekilde anlaşılması ve yalnızca uygun ortamlarda, doğru niyetle yapılması gerektiği önemlidir.